måndag, januari 02, 2006

Installation av Phoenixläsare

Idag har jag fortsatt installationen med inriktning på att få igång de krypterade kanalerna för boxer.

För det behövs en kortläsare och mitt val föll på en USB Phoenix-läsare med tanke på det överkomliga priset. Den har legat här hemma och skräpat i en låda sedan Oktober men det är inte förrän nu jag har fått användning för den.

Jag kopplar in kortläsaren i en USB port och när jag kontrollerar i /dev har det dygt upp en ny enhet (/dev/ttyUSB0). Nu måste vi peka om den här enheten till en en seriell port. Detta görs genom att först byta namn på en nuvarande port, jag valde att använda port /dev/ttyS4 efter ett misslyckat försök med /dev/ttyS0 ( COM1 porten).

För att byta namn på den seriella porten vi tänker använda skrivs följande kommando:
mv /dev/ttyS4 /dev/ttyS4.old
Sedan används kommandot ls -s /dev/ttyUSB0 /dev/ttyS4 för att peka om usbporten.

Nu är det dags att ta hem ett litet program från ADteknik.se för att ställa om kortläsaren i Phoenixläge och programmet heter Adusbph1.0.

Packa upp det i en lämplig mapp genom att skriva tar xzfv adusbph-1.0.tgz gå in i mappen och kör sedan programmet adusbph med följande flaggor ./adusbph -m phoenix /dev/ttyS4 för att ställa in läsaren i rätt läge.

OBS!
Här är det viktigt att du inte har något kort i läsaren för då kommer du få följande fel: DCD is high - please remove card from reader

Följ sedan följande guide för att installera NewCS som är en cardserver. Detta behövs eftersom du måste dela ut ditt kort till dina tvkort som finns i datorn.

Fortsättning följer när jag har kopplat kortservern till mythtv.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym

Hittade hit via prisjakts forum, ser att du är inne på samma HTPC spår som mig ang cardserver. :)

Tänkte bara kolla vilken av Twinhan korten du skaffat?

januari 03, 2006 9:23 em  
Anonymous Anonym

Hallå Daniel, trevligt att du har hittat min blogg och jag hoppas att den kan vara till hjälp när det är dags för dig att bygga din MythTVbox.
Jag har införskaffat mig ett

TwinhanDTV mini Ter
http://www.twinhan.com/product_terrestrial_2.asp

och det fungerar finfint med de fria kanalerna, nu är arbetet med att färdigställa boxen med de övriga kanalerna i full gång.

januari 04, 2006 12:41 fm  

Skicka en kommentar

<< tillbaka